Conversaties anno 2009

Steeds meer en meer mensen zijn actief in het social media gebeuren, websites (of beter platformen) als facebook of netlog zijn niet enkel meer voor de jeugd – iedereen neemt deel & heeft wel iets zeggen. Facebook en netlog zijn slechts twee spelers in het drukke social media landschap.

Ook websitebouwers en bijgevolg ook hun klanten kennen een mentaliteits wijziging: verspreid je inhoud op alle geschikte kanalen en dat terwijl we vroeger onze eigen geschreven content veel minder spontaan zouden verspreiden en delen. Iedereen is ondertussen wel vertrouwd met de “share this” buttons op heel wat websites, of de facebook login integratie die steeds meer opduikt.

Een website alléén is niet meer goed genoeg. Er is instroom nodig vanop verschillende lagen. Waar SEO vroeger aanschouwd werd als een nice-to-have, is dat vandaag eerder een standaard – een standaard binnen een globaal communicatie plan waar social media hopelijk een gefundeerd een plaatsje in krijgt en niet zomaar een losbannig initiatief dat gedoemd is om te falen.

Al bovenstaande evoluties hebben veel gevolgen; 1 gevolg daarvan zijn de conversaties rond je merk (of rond jou als persoon). Conversaties spelen zich niet langer af op eigen terein maar evengoed op facebook of twitter. Mensen delen iets binnen hun netwerk, andere mensen reageren en geven hun mening – waardevolle informatie die zich niet op jouw website bevindt maar wel op het internet, “out in the open”. Het feit dat mensen binnen hun eigen vertrouwde omgeving informatie delen & reageren maakt alles eens zo interessant.

Bedrijven, websitebouwers en vooral de klant moet zich bewust zijn van deze evolutie. Wie een duidelijk beeld wil van “wie wat zegt” over je merk moet weten dat er meer is dan enkel je website en websites van derden – zeker als je aanmoedigt om inhoud te delen naar social media platformen. Waar je vroeger “brandjes” kon detecteren door gewoon comments op een artikel te lezen, kan de conversatie zich nu ergens helemaal anders afspelen – denk maar aan de facebook groep tegen de té duren prijzen van kinepolis. Het realtime gegeven zal een belangrijke rol beginnen spelen, de social media trein raast niet aan 100 km/h maar wel aan 300km/h.

Reputatie management zal er niet makkelijker op worden. Maar wat we er uit zullen leren maakt dat zeker de moeite waard.

Comments are closed.

Zeker lezen