Accessibility checkpoints

Roger Johansson van “456 Berea Street” heeft een interessant artikel over Accessibility geschreven. Enkele dingen in zijn artikel zetten mij aan tot denken.

A common definition of web accessibility is access to the Web by everyone, regardless of disability. That definition implies that accessibility is only about people with disabilities. It may or may not be the official definition of accessibility, but either way I find it way too narrow, and I’m not the only one.

Ik heb het er gisteren al over gehad in een artikel – ook al kwam mijn bedoeling toen niet volledig over. Dat ga ik nu dus even rechtzetten; ja ik volg Robert Nyman & Roger Johansson. Roger verwoord het trouwens heel goed (zie bold stukje in quote).

Web standards do not equal accessibility, but using web standards is an integral part of building an accessible website.

Toen ik startte met webstandaarden dacht ik dat webstandaarden = toegankelijkheid – een fout idee dat veel mensen hebben die starten met webstandaarden.

Since the first round of validation several sites have tweaked the markup of their front page to make it valid, but keep using presentational markup, massive amounts of inline CSS, layout tables, and spacer GIFs with useless alt texts.

Dat fenomeen zal niet zomaar wegebben, en is het resultaat van websites die worden beheerd door mensen die niet bezig zijn met webstandaarden, toegankelijkheid, usability, … . Ik kan mij hierover niet volledig uitspreken want uit ervaring weet ik dat een team van webmasters vaak moeten uitvoeren wat een hogerop beslist is. Als de raadgevers op dat niveau dan ook nog eens ‘old-school’ manieren blijven opleggen – kunnen de webmasters, en anderen, weinig doen.

Many public sector organisations hire a web agency to build their websites because the organisations themselves do not have any in-house knowledge of HTML. This makes it very hard for those responsible to determine if their website is accessible and if the company they have hired to build it are doing their job properly.

Volledig mee eens…dit is eigenlijk jammer. Er zijn nog steeds veel bedrijven die denken dat ze samenwerken met het juiste webdesign bureau – en daarom ook zaken als “Accessibility” volledig in handen van het webdesign bureau laten en niets in twijfel trekken. Is dit omdat het internet een relatief nieuw medium is? Maar vooral omdat accessibility niet zo gekend is, laat staan voor websites. Ook al is het tij aan het keren als het over accessibility gaat.

Veel hangt af van wie je website maakt en op welke manieren die persoon in kwestie tewerk gaat. Denk maar aan gebruik van webstandaarden, … .

1 Reactie op “Accessibility checkpoints

Zeker lezen